„PROFi – Profesori inovatori” – POCU/73/6/6/107673
Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020
Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020
Egalitate de șanse
Proiectul include în toate componentele sale – grup țintă și activități, principiile egalității de șanse și de gen, nediscriminării și incluziunii sociale. În baza acestor principii, echipa pentru elaborarea proiectului propus a inclus persoane cu expertiză în domeniu, atât bărbați, cât și femei. Principiul egalității de gen și al nediscriminării va fi luat în considerare în selecția grupului țintă, alcătuirea echipelor de implementare și management, prin alegeri bazate pe criterii de competență, incluzând atât persoane de sex feminin, cat și de sex masculin, cu drepturi egale.
În cadrul proiectului Managerul de proiect va elabora un ghid privind respectarea principiului egalității de gen care va cuprinde toate măsurile asumate pe parcursul implementării proiectului și va monitoriza realizarea acestora.
Principiul egalității de gen face parte integrantă din Regulamentele interne de organizare și funcționare. Vor fi abordate în curriculumul pentru formarea cadrelor didactice probleme specifice privind genul având în vedere că din momentul în care identitatea de gen începe să se dezvolte în copilul cu vârste între 2 și 4 ani, ca o consecință, se așteaptă de la acesta să respecte stereotipiile comportamentale specifice de gen. În unele cazuri, acest lucru îi împiedică să-și dezvolte pe deplin potențialul și talentele, iar dezvoltarea psihică și emoțională deplină poate fi în pericol. Progresele realizate în implementare vor fi monitorizate analizând capacitatea de a asigura egalitățile de gen prin adunarea datelor sensibile în materie de gen în implementarea proiectului, output-uri și rezultate, acolo unde este posibil. O evaluare periodică asupra respectării principiului egalității de gen va fi inclusă în raportarea periodică a proiectului.
Nediscriminare
Potrivit Recensământului 2011 structura populației stabile după etnie în județul Mureș se prezintă astfel: români 52,6%, maghiari 38,1%, rromi 8,9%, germani 0,3% și alte etnii 0,1%. În cadrul instituțiilor de învățământ partenere structura etnică a copiilor/elevilor este în principal formată din: români, rromi și maghiari (Școala Gimnazială WesselenyiMiklos Ghindari – 100% copii/elevi maghiari în grădiniță/scoală; Școala Gimnazială Adorjani Karoly Glodeni – copii/elevi rromi: 45,32% în grădiniță și 53,18% în școală conform Rapoarte ARACIP 2014-2015). În toate unitățile de învățământ partenere predarea se face și în limba maghiară, în unele unități aceasta fiind limba de predare principală (Școala Gimnazială WesselenyiMiklos Ghindari; Școala Gimnazială Vețca). În cadrul proiectului va fi formulată o declarație a politicii egalității de șanse și a nediscriminării, astfel încât toate persoanele implicate în proiect sa fie tratate cu respect indiferent de rasă, naționalitate, etnie, limbă, gen, apartenență la o categorie defavorizată, alt criteriu de restrângere, înlăturare a recunoașterii, folosinței sau exercitării, în condiții de egalitate, a drepturilor omului și a libertăților fundamentale, a drepturilor recunoscute de lege. Încălcarea acestor principii va atrage consecințe specifice.
Accesibilitate persoane cu dizabilități
Se vor asigura mijloace pentru persoanele cu dizabilități, astfel încât acestea să poată accesa informații de interes sau relevanța pentru drepturile și necesitățile lor. Internetul joacă un rol din ce în ce mai important în educație. Un web accesibil, care permite persoanelor cu dizabilități să participe în mod activ în societate este esențial pentru a asigura oportunități egale.
În acest sens proiectul prevede un website și conținut interactiv cu un design care vor permite acestor persoane sa perceapă, înțeleagă, navigheze și să interacționeze cu pagina web în mod eficient (Web Content Accessibility). Pe tot parcursul proiectului se va monitoriza respectarea dreptului de acces la toate resursele, bunurile, informațiile și serviciile oferite, în condiții de egalitate cu ceilalți. Va fi promovat accesul egal la programele educative și la toate activitățile specifice pentru copiii și tinerii cu dizabilități și a accesului persoanelor cu dizabilități la programe și contexte de învățare pe parcursul întregii vieți.
Poluatorul plătește
Obiectivele proiectului sunt urmărite în concordanță cu principiile Dezvoltării Durabile, al promovării obiectivelor de conservare, protecție și îmbunătățire a calității mediului. Activitățile prevăzute respectă OUG 195/2005 privind protecția mediului care reglementează și principiul „Poluatorul plătește”. Acest lucru va fi întărit inclusiv prin acțiunile de conștientizare a implicațiilor asupra mediului și prin asumare la nivelul parteneriatului a consecințelor acțiunilor care ar putea cauza involuntar poluarea mediului, conform cu prevederile legii. Activitățile prevăzute pentru implementarea proiectului nu fac parte din Anexa 3 „Activități pentru care răspunderea este obiectivă” din OUG 68/2007 privind răspunderea de mediu referitor la prevenirea și repararea prejudiciului asupra mediului modificată prin OUG 15/2009. Dacă activitățile proiectului sau persoanele implicate în proiect, provoacă nevoit daune mediului, vor fi luate măsuri corespunzătoare pentru minimizarea/combaterea daunelor. Toți responsabilii de proiect sunt datori să evite, să reducă și să combată aceste daune. Tuturor participanților din cadrul proiectului le vor fi aduse la cunoștință prin intermediul materialelor informative obligațiile persoanelor fizice și juridice de a suporta costul pentru repararea unui prejudiciu și de a înlătura urmările produse de acesta, restabilind condițiile anterioare producerii prejudiciului, potrivit principiului „poluatorul plătește”. În cadrul proiectelor educaționale și stagiilor, membrii grupului țintă vor fi încurajați să desfășoare alături de copii/elevi campanii de reciclare, strângere gunoaie, folosire a materialelor reciclate, plantare pomi/copaci/flori, campanii împotriva poluării etc. În caietele de sarcini se va menționa că plata costurilor cauzate de poluare va fi suportata de cei care o generează.
Protecția biodiversității
Patrimoniul național al județului Mureș este deosebit de bogat, suprafața cumulată a ariilor naturale de interes național fiind de 27.532 ha, reprezintă circa 5% din suprafața județului. Pe teritoriul județului se găsesc 14 rezervații naturale și 2 parcuri naționale – Parcul National Munții Călimani și Parcul Natural Defileul Mureșului Superior, majoritatea incluse în siturile Natura 2000. Totalul suprafeței siturilor Natura 2000 în județul Mureș este de 251.642 ha, ceea ce reprezintă 37,2% din suprafața județului. Aspectele de mediu, dezvoltarea economică și dezvoltarea socială sunt tratate ca o singură temă. Activitățile propuse sunt în concordanță cu legislația în domeniul conservării biodiversității pe toate cele patru niveluri de abordare, respectiv diversitatea ecosistemelor, a speciilor, genetică și etnoculturală fără a compromite capacitatea generațiilor viitoare de a-și satisface propriile necesități. Activitățile și responsabilii de proiect vor respecta reglementarea de baza în domeniul biodiversității, OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice. Vor fi introduse în materialele promoționale mesaje de conștientizare a importanței ariilor, difuzate către membrii grupului țintă, copii/elevi, comunitate. Principiile biodiversității sunt atinse și prin ameliorarea climatul interetnic din cadrul instituțiilor de învățământ, acestea având un specific multietnic, promovând principiile echității etnoculturale prin: facilitarea accesului la educație și prevenirea/reducerea părăsirii timpurii a școlii, îmbunătățirea și diversificarea serviciilor educaționale oferite. Se va încuraja parteneriatul actorilor implicați în proiect cu centre de colectare, strângerea materialelor reciclabile acest lucru putând genera fonduri pentru școlile țintă. Se va promova educația prin formare în domeniul reciclării creative. Se vor susține acțiuni de curățenie a mediului.
Utilizarea eficientă a resurselor
Din punct de vedere economic, Dezvoltarea Durabilă se manifestă în cadrul proiectului prin utilizarea rațională a resurselor materiale și financiare, prin eficientizarea cheltuielilor și încadrarea acestora în bugetul alocat proiectului și a resurselor umane, prin atribuirea responsabilităților membrilor echipei de proiect în funcție de competențele și experiența practică a acestora.
În plan ecologic, Dezvoltarea Durabilă va fi sprijinită de partenerii implicați în proiect prin colectarea și depunerea la centre specializate a tuturor materialelor reciclabile (hârtie, plastic, sticlă, cartușe de imprimantă, tonere etc.). Vor fi afișate la locațiile de desfășurare a activităților proiectului, mesaje de susținere și încurajare a: reutilizării anumitor tipuri de deșeuri (de exemplu PET-uri, hârtii), donării de materiale educaționale sau de îmbrăcăminte și încălțăminte igienizate copiilor/elevilor aflați în grija bunicilor, instituționalizați, din familii monoparentale sau cu nivel economic scăzut. Utilizarea eficientă a resurselor va fi promovată în cadrul evenimentelor, susținută pentru a fi implementată în cadrul proiectelor educaționale etc.
Atenuarea și adaptarea la schimbările climatice
Implementarea proiectului nu are efecte negative directe asupra mediului, utilizării eficiente a resurselor sau biodiversității. Proiectul propus poate avea un impact pozitiv asupra utilizării resurselor prin introducerea de: mesaje speciale pe materialele elaborate, în corespondența electronică și în cadrul campaniilor online periodice de informare și conștientizare, care să atragă atenția asupra problemelor de mediu și săîndemne la protecția acestuia; logo-uri/slogane pe materiale furnizate; afișe vizibile la locurile de desfășurare a activităților din proiect.
În cadrul programelor de formare organizate, se va dedica minim 1 oră temei Dezvoltare Durabilă discutând-se despre protejarea ariilor naturale, a zonelor împădurite și a zonelor umede (importanța opririi defrișărilor), de asemenea, se vor dezbate și măsuri de protecție a biodiversității (importanța protejării apei, aerului și solului prin colectarea, depozitarea și eliminarea/distrugerea corectă a deșeurilor menajere). Tema Dezvoltare Durabilă va fi prezentată și discutată și în cadrul conferințelor organizate, a stagiilor de practică, a altor evenimente. Activitățile de informare urmăresc de asemenea promovarea și diseminarea unui stil de viață prietenos mediului înconjurător, conservarea patrimoniului natural și cultural.
Reziliența la dezastre
Pentru tema Dezvoltare Durabilă se va crea un minighid în cadrul proiectului ce va conține informații, sfaturi și sugestii în combaterea efectelor negative pentru toate cele trei dimensiuni majore: economică, socială și de mediu, orientat cu precădere către componenta de mediu. Ghidul va conține cadrul legislativ european și național, strategii și planuri relevante pentru această tematică, organismele responsabile. Problemele de mediu specifice zonei vor fi identificate, centralizate și prezentate în minighid, oferindu-se sugestii pentru o bună gestionare a acestora. Vor fi expuse teme ca: importanța ariilor naturale protejate din împrejurimi, pericolul de poluare a apei pe lângă râuri/lacuri în cazul abandonării deșeurilor, pericolul alunecărilor de teren în zonele împădurite unde se taie arbori necontrolat, deteriorarea marcajelor, instrucțiuni de apărare și prevenire a incendiilor; reguli și măsuri speciale în perioadele de anotimp rece și secetos; organizarea autoapărării împotriva incendiilor etc.
Transmiterea acestor măsuri și creșterea nivelului de informare către grupul țintă va contribui atât direct cât și indirect la un nivel mai înalt de protecție a persoanelor, a bunurilor materiale și a mediului contribuind astfel la pregătirea în vederea creării unei națiuni reziliențe în fața dezastrelor. Promovarea și diseminarea unui stil de viață sănătos cu mediul va fi obiectivul acestui minighid. Acesta va fi distribuit atât în instituțiile de învățământ cat și agenților economici din zonă, Primăriei etc. Aceste măsuri de protecție asigură o stare favorabilă de conservare a habitatelor naturale, contribuie la reținerea naturală a apei, reduc riscurile de secetă și previn riscurile de inundații și incendii de pădure.
• Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
• Acest site este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020.
• Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.fonduri-ue.ro.